Login
+Follow

Min första fjälltur!

By jerrekinnunen on 2013.06.15 In Allmänt Outdoor Sommar

Som skrivet.. Min första fjälltur, den gick från Björkliden till Riksgränsen via Låkta, Måndalen och den förtrollande Trollsjön.

Eller ja, detta var inte riktigt min första fjälltur på så sätt, men det var min första tur med endast goda vänner och ej någon vuxen som kunde ”hålla koll” på oss. Detta var mellan 8/8 – 11/8 2010, alltså bara 3 år sedan.

Hur som helst. Vi åkte upp från Boden tidig morgon den 8:e till Björkliden där vandringen skulle starta. Väl framme var det till att knata upp till fjällstationen, fylla på de tomma vattenflaskorna och sedan ta riktning mot Låktatjåkkastugan på 1226 m ö h. Jag minns (och enligt bilderna)att vädret fantastiskt, vi gick på i ett skönt tempo, hade snöbollskrig vid de snöfält som fanns kvar, pratade med andra vandrare, fick höra häftiga historier om långa vandringar ”på andra sidan sjön” (Vassijaure) och njöt av den nyfunna frihetskänslan som översvämmade oss. Vi kände att livet var här och nu!

FörstaVandring1

Emma och Calle fyller på vatten.

FörstaVandring3

Snöbollskrig en självklarhet. Barnasinnet och lekfullheten är en viktig del.

Väl framme vid Låktastugan gick vi en bit bort och slog upp vårat tält, fixade middag och verkligen bara njöt av sällskapet, vyerna och att vi äntligen var här.
Dagen därpå gick vi till en plats som heter Måndalen, och precis som det låter är dalen formad som en måne. Fantastiskt vacker dal, dock hade vi oturen att ha ganska mycket moln som låg alldeles vid topparna samt lite nere i dalen.

Nästa sträcka gick från Låkta till Trollsjön (Rissajaure). Jag gillade skarpt dalen man vandrar genom när man går ner från Låktatjåkkastugan och mot Vassitjåkka, och det gjorde mina kompanjoner också. Längst med denna sträcka går det en bäck och den går delvis i en ravin som vi tyckte var väldigt cool. Sagt och gjort så bestämde jag och Calle oss för att ta oss ut på spetsen, ”Lejonkungen klippan” för att såklart fotas och förevigas på denna häftiga plats.

Eftersom det var en led som var ändå ganska platt, inga svårigheter som man stötte på leden osv så gick det ganska fort till Trollsjön.

Och väl där så trodde jag att ja hade hittat definitionen av ”Den perfekta platsen”. Kan ej beskriva den ordentligt i ord, hoppas bilden ger er en liten hint. Men detta är något man måste se för sig själv, gärna en dag med knappt några moln alls och ingen stress.

Vandringen började lida mot sitt slut och den sista strapatsen var från Trollsjön till Riksgränsen.
Ingen av oss var speciellt sugna på att käka den mat vi hade kvar så vi försökte gå i ett högre tempo för att hinna till Coop butiken i Katterjåkk och köpa något lite godare + fylla på med lite godis. Men trots våra ”snabbare” steg (endast Emma som sprang ) så var vi ca: 20 minuter sena och fick helt enkelt äta den militärmat vi hade med oss.. Tills vi insåg att restaurangmat kan ju vara gott, så vi kilade upp på restaurangen och åt en alldeles underbar hamburgare som vi tyckte var välförtjänt.

Sedan var det bara den sista lilla biten från Katterjåkk till Riksgränsen kvar, och det kändes som om vi skulle rulla oss fram den resterande biten.
Och då vi kom fram hade vi lite problem med att hitta en skön tältplats och något hotell var det ju aldrig frågan om att bo på. Så vi valde helt enkelt att slå upp tältet för sista natten bakom den lilla butiken som finns där. Tror ingen av oss sov speciellt bra då lutningen var säkert fullt åkbar vintertid och liggunderlagen hala som såpa täckt plast.

Men vad gör de egentligen? – ”Livet är ju här och nu”

FörstaVandring FörstaVandring2jpg FörstaVandring4 FörstaVandring5 FörstaVandring6

Bilderna från ovan:

• Emma tar det lugnt vid första tältplatsen
  • Vattenfall vid Björklidens fjällstation
  • Emma, Calle och Jag på väg upp mot Låkta
  • ”Lejonkungenklippan” och bilden.
  • Jag sittandes vid magiska Trollsjön

0 Responses to "Min första fjälltur!"